انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود
سرخط خبرها

مروری بر تاثیر زیارت امام‌رضا (ع) بر زائر | برکات دیداری عاشقانه

  • کد خبر: ۱۶۶۶۶۸
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
مروری بر تاثیر زیارت امام‌رضا (ع) بر زائر | برکات دیداری عاشقانه
درباره زیارت و دیدار با امام‌رضا (ع) می‌توان از ابعاد مختلفی سخن گفت. بعضی به تاریخ و پیشینه زیارت امام‌رئوف (ع) توجه می‌کنند، بعضی به آداب و احکام زیارت و هر شخصی به چشمی به امام خویش می‌نگرد.

حمیده ذاکری | شهرآرانیوز؛ یکی از موضوعاتی که امروز می‌خواهیم درباره آن با شما صحبت کنیم، آثاری و برکت زیارت است که در دیدار با حضرت شمس‌الشموس (ع) می‌خواهیم به آن دست یابیم.

زیارت امام‌رضا (ع)، ثواب زیارت رسول خدا (ص) را دارد

امام موسی‌کاظم (ع) می‌فرمایند: «همانا فرزندم علی مظلومانه با زهر کشته می‌شود و درکنار هارون در توس دفن می‌شود. هرکه او را زیارت کند، مانند کسی است که رسول خدا (ص) را زیارت کرده است». (عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۲، ص ۲۶۰، ح ۲۳).

زیارت امام‌رضا (ع)، ادای حق ولایت است

زیارت یکی از مناسک مهم فرهنگ شیعی است. سالیان سال است که شیعیان، زیارت امامان بزرگوارمان را دیداری عاشقانه، معنوی و بابرکت می‌دانند و برای دستیابی به آن، دست از تلاش برنمی‌دارند. به‌دلیل جایگاه مهم زیارت در فرهنگ شیعه، این عمل از نشانه‌ها و لوازم وفاداری شیعیان به آرمان‌های اهل‌بیت (ع) و به‌جای آوردن حق ولایت آن‌هاست؛ زیارت امام‌رضا (ع) همچون زیارت سیدالشهدا (ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، همان‌طور که خود حضرت می‌فرمایند:

«هرکه برای زیارتم بار سفر بندد، دعایش مستجاب و گناهانش آمرزیده شود. هرکه مرا در آن قطعه زمین زیارت کند، همانند شخصی است که رسول خدا (ص) را زیارت کرده است و خداوند اجر هزار حج مقبول و هزار عمره پذیرفته برای او بنویسد و من و پدرانم، شفاعت‌کنندگان او در روز قیامت باشیم و این قطعه زمین، باغی از باغ‌های بهشت و محل رفت‌وآمد فرشتگان است و تا ابد گروهی از آسمان نازل می‌شوند و گروهی بالا می‌روند تا آنکه در صور بدمند». (بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۴۴، ح۵۱).

زیارت حضرت، گناهان را می‌آمرزد

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «مردی از فرزندان من در زمین خراسان، مظلومانه با زهر کشته خواهد شد. نامش نام من، و نام پدرش نام پسر عمران، موسی (ع) است. همانا هرکه او را در غربتش زیارت کند، خداوند عزوجل گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد، حتی اگر به عدد ستارگان و قطره‌های باران و برگ درختان باشد».
(عیون اخبارالرضا (ع)، ج۲، ص ۲۵۸، ح۱۷).

زیارت امام‌رضا (ع)، هم‌نشینی با پیامبر (ص) می‌آورد

حضرت امام‌جواد (ع) می‌فرمایند: «هرکه قبر پدرم را در توس زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد و روز قیامت منبری روبه‌روی منبر رسول خدا (ص) برای او نصب کنند تا آنکه خداوند از حسابرسی بندگانش فارغ شود». (عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۲، ص۲۵۹، ح۱۹).
برای ما مسلمانان در این دوره و زمانه که سعادت درک حضور پیامبر رحمت (ص) را نداشته‌ایم، هم‌نشینی و حضور در کنار ایشان برایمان آرزوست، بنابراین با زیارت و دیدار امام‌هشتم (ع) می‌توانیم به این سعادت دست پیدا کنیم.

زیارت امام، اندوه را از بین می‌برد

از پیامبر اکرم (ص) نقل است که فرمودند: «پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هر انسان اندوهناکی او را زیارت کند، خداوند بزرگ اندوه او را از بین خواهد برد و هر گنهکاری که به زیارت او بشتابد، خداوند گناهانش را می‌آمرزد». (بحارالانوار، ج ۴۹، ص ۲۸۴، ح ۳).

یکی از آثار پربرکت زیارت و دیدار با امام‌رضا (ع)، ابتهاج قلبی است. هر وقت اندوهی بر شما وارد می‌شود، از هر نقطه‌ای که هستید، می‌توانید روی به‌سمت امام بگردانید و به حضرت سلام بدهید و ایشان را زیارت کنید و در هر فرصتی چه در شادی و چه در اندوه به زیارت ایشان بشتابید.

زیارت امام‌هشتم (ع)، پاداش ۷۰ هزار شهید راستین را دارد

امام‌صادق (ع) می‌فرمایند: «نواده من در سرزمین خراسان، در شهری که به آن توس گفته می‌شود، کشته خواهد شد. هرکه او را در توس زیارت کند و عارف به حقش باشد، روز قیامت دستش را می‌گیرم و داخل بهشت می‌کنم، حتی اگر دارای گناهان کبیره باشد. پرسیدند: فدایتان شویم، عارف به حقش کیست؟ فرمودند: فردی که می‌داند او امامی است که طاعتش واجب است و شهید غریب است. هرکه او را زیارت کند درحالی‌که عارف به حقش باشد، خداوند عزوجل پاداش ۷۰ هزار شهید راستینی را که در رکاب رسول خدا (ص) به شهادت رسیده‌اند، به او عطا خواهد کرد». (امالی شیخ‌صدوق، صفحه۱۰۵، عیون اخبارالرضا (ع)، ج۲، ص۲۵۹، ح۱۸).

زیارت حضرت، شفاعت اهل‌بیت را واجب می‌کند

از هروی روایت شده است که: «امام‌رئوف، حضرت رضا (ع)، به گنبدی که قبر هارون‌الرشید در آن بود، داخل شدند. سپس با دست خویش بر کنار آن خطی کشیدند و فرمودند: اینجا خاک من است و در آن دفن خواهم شد و. به خدا قسم! زیارت‌کننده‌ای از آن‌ها مرا زیارت نکند و سلام‌دهنده‌ای از آن‌ها بر من سلام نکند، مگر آنکه مغفرت و رحمت خدا با شفاعت ما اهل‌بیت بر او واجب شود». (عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۲، ص ۱۳۶، ح یک). با نگاهی به این حدیث از بیان امام مهربانی‌ها، متوجه می‌شویم که شفاعت، عهدی است میان امام و افرادی که به دیدار امام شرفیاب می‌شوند.

زیارت امام‌رضا (ع)، ضمانت امام‌جواد (ع) را به همراه دارد

از مواهبی که خداوند متعال برای افراد نیکوکار درنظر گرفته است، پاداش ورود به بهشت است. داشتن آخرتی در صحت و سلامت، به معنای تسلیم امر خداوند بودن در دنیای کنونی است. از راه‌های به‌دست آوردن این امر، زیارت امام‌هشتم (ع) بیان شده است. از حضرت جواد (ع) روایت شده است: «برای فردی که پدرم را عارف به حقش در توس زیارت کند، بهشت را ازسوی خدای متعال ضمانت می‌کنم». (عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۲، ص۲۵۶، ح ۷).

زیارت شمس‌الشموس (ع)، آتش را بر بدن زائر حرام می‌کند

از دیگر کرامات زیارت مدفن و مشهد امام مهربانی‌ها، دوری از آتش دوزخ است که می‌توان از آن به دوری از گناه و معصیت تعبیر کرد؛ زیرا سرپیچی از اوامر الهی بدون شک از آتش برای مؤمن، سوزاننده‌تر است. عبدالعظیم حسنی (ع) بیان می‌کند: «از امام‌جواد (ع) شنیدم که فرمودند: هرکه پدرم را زیارت کند و از باران یا سرما یا گرما به او آزاری رسد، خداوند آتش را بر بدنش حرام می‌کند».
(امالی شیخ‌صدوق (رحمت‌ا... علیه)، ص۵۲۱).

زیارت امام، حاجت را برآورده می‌کند

امام‌هادی (ع) فرمودند: «هرکه از خداوند تبارک و تعالی خواسته‌ای دارد، با غسل به زیارت قبر جدم، امام‌رضا (ع)، در توس برود و نزد سر مبارکش دو رکعت نماز گزارد و حاجتش را در قنوت از خدا بخواهد. همانا اجابت می‌شود، مگر آنکه گناهی یا قطع رحمی بخواهد. به‌درستی که محل قبرش، قطعه‌زمینی از زمین‌های بهشت است. مؤمنی او را زیارت نکند، مگر آنکه خداوند از آتش برهاندش و در بهشت جایگزینش سازد». (عیون اخبارالرضا (ع)، ج۲، ص۲۶۲، ح۳۲، امالی شیخ‌صدوق (ره)، ص۴۷۱).

زیارت امام‌هشتم (ع) شفاعت حضرت را به‌همراه دارد

امام‌رضا (ع) می‌فرمایند: «هرکه مرا در غربتم و دوری مزارم زیارت کند، روز قیامت در سه جا به فریادش می‌رسم تا از هول و وحشت آن مکان‌ها نجاتش دهم: هنگامی که نامه‌ها به چپ و راست تقسیم می‌شود، هنگام صراط و هنگام سنجش اعمال».
(کامل‌الزیارات، ص ۳۰۴، ح ۴).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->